Αρκετοί έχουν την λανθασμένη για μένα αντίληψη, πως οι παραδοσιακές εταιρείες marketing είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τις εταιρείες digital marketing. Η δική μου εκδοχή και των περισσοτέρων φαντάζομαι, είναι πως ο κεντρικός άξονας και η «ραχοκοκαλιά» μαζί με την κεντρική ιδέα, είναι η ίδια, είτε μιλάμε για παραδοσιακό είτε για ψηφιακό marketing. Η βασική διαφορά έγκειται στα εργαλεία και την εφαρμογή τους.

Έτσι, θεωρώ πως είναι θέμα χρόνου, οι δύο μορφές marketing να πάψουν να λειτουργούν ξεχωριστά και πλέον μια σύγχρονη εταιρεία marketing να λειτουργεί με μια μίξη παραδοσιακού & internet marketing. Με αυτό το σκεπτικό, σε αυτό το άρθρο, θα διαβάσετε μια ιστορία που μιλά για το παραδοσιακό marketing, ενώ θα μπορούσε να έχει και αντίστοιχη εφαρμογή στη digital εποχή.

Ο παλιός τρόπος διαχείρισης πρότζεκτ περιλάμβανε έναν σημαντικό προγραμματισμό με έμφαση στις διαδοχικές ενέργειες και τις προθεσμίες για την επίτευξη ενός στόχου. Ανάλογα με το αντικείμενο του έργου, η διαδικασία σχεδιασμού έπαιρνε μερικές φορές μήνες ή και χρόνια πριν αρχίσει η εργασία. Κοινώς γνωστή ως μέθοδος «καταρράκτη», αυτή η διαδικασία περιλάμβανε διάφορες φάσεις, όπως έρευνα, σχεδιασμό, εργασίες, δοκιμές και συντήρηση.

Το πρόβλημα με τη μέθοδο καταρράκτη είναι ότι μόλις ξεπεράσετε ένα όριο, δεν μπορείτε να γυρίσετε πίσω. Με άλλα λόγια, η διαδικασία δεν έχει αρκετό περιθώριο για αλλαγή ή απρόβλεπτες διαταράξεις. Το πλάνο έχει οριστεί. Πολλές εταιρείες έχουν απορρίψει έργα μετά από χρόνια εργασίας και εκατομμύρια δολάρια επειδή το αρχικό πλάνο ή ο στόχος δεν ήταν πλέον σχετικά, επειδή οι αγορές άλλαξαν ή επειδή η επιθυμητή έκβαση κατέστη ξεπερασμένη πριν καν ολοκληρωθεί.

Οι Ευέλικτες μεθοδολογίες εμφανίσθηκαν πλήρως το 2001 ως μέρος του Μανιφέστου για την Ανάπτυξη Ευέλικτου Λογισμικού, παρόλο που πολλές από τις μεθόδους εντοπίζονται ήδη από το 1957. Τα τμήματα μάρκετινγκ συνειδητοποίησαν τα πλεονεκτήματα των ευέλικτων πρακτικών καθώς σχετίζονται με τις εκστρατείες τους, ειδικά στην ψηφιακή εποχή όπου νέοι αλγόριθμοι, τάσεις και τεχνολογίες αναδύονται με ταχύτητα αστραπής.

Έτσι, αντί να σχεδιάσουν μια εκστρατεία marketing για τους επερχόμενους έξι μήνες ή τον επόμενο χρόνο, οι ομάδες υιοθετούν μια επαναληπτική προσέγγιση στις εκστρατείες, με την ικανότητα να προσαρμόζονται γρήγορα σε περιστάσεις, αγορές, συμπεριφορές και άλλες αλλαγές. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα δεδομένα που παράγονται (από τον ιστότοπο του προϊόντος ή τα δεδομένα αγοράς) ενημερώνουν αυτές τις αλλαγές.

Με άλλα λόγια, εάν μια ομάδα μάρκετινγκ έβλεπε ότι η αγορά-στόχος της δελεάζεται από την προσφορά Α, αλλά όχι από τη προσφορά Β, τότε η ομάδα θα μπορούσε να διπλασιάσει την προσφορά Α και να αποσύρει την προσφορά Β. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα εκτέλεσης μέσω ενημέρωσης από τα δεδομένα είναι οι ιστότοποι με σχεδιασμό με γνώμονα την ανάπτυξη.

Παράδειγμα ευέλικτου marketing: Netflix

Παρόλο που δεν είναι κατασκευαστής, ίσως κανένας άλλος κλάδος δεν απαιτεί μεγαλύτερη ευελιξία από ότι η βιομηχανία ψυχαγωγίας και τα μαθήματα από αυτήν μπορούν σίγουρα να εφαρμοστούν σε οποιαδήποτε βιομηχανία. Σε μια μελέτη περίπτωσης του Netflix, ο συγγραφέας, Patty Mccord, δίνει μεγάλη έμφαση στην πτυχή του πολιτισμού του ευέλικτου μάρκετινγκ. «Οι άνθρωποι πρέπει να δουν τη θέα από το C-suite», γράφει, «Για να νιώσουν πραγματικά συνδεδεμένοι με την επίλυση προβλημάτων που πρέπει να πραγματοποιηθεί σε όλα τα επίπεδα και σε όλες τις ομάδες».

Η Netflix είναι γνωστή για την πρόβλεψή της, καθιστώντας πλήρως ψηφιακή την προσφορά των προϊόντων της. Δεν ήταν τόσο η πρόβλεψη το θέμα όμως, αλλά η ικανότητα της εταιρείας να παραμείνει «ρευστή» και να προσαρμοστεί γρήγορα στους μεταβαλλόμενους χρόνους.

Αντί του προγραμματισμού για χρόνια σχετικά με την εγκατάλειψη των παραγγελιών των ταινιών μέσω ταχυδρομείου και μια αργή μετάβαση, η απόφαση να μετακινηθούν αποκλειστικά online έγινε μάλλον γρήγορα λόγω των ευέλικτων μεθοδολογιών. Το πιο σημαντικό, σημειώνει o McCord, είναι η βελτίωση της εταιρείας από την κορυφή ως τα νύχια, με έμφαση στη σημασία της διαφάνειας, της διασταυρούμενης συνεργασίας και της ηγεσίας.

*ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ η αντιγραφή και οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου της ιστοσελίδας, -ακόμα και με αναφορά της πηγής με ενεργό σύνδεσμο-, χωρίς έγγραφη άδεια του εκδότη.

Αυτά τα είδες;